Διεθνείς Μεταφορές (Εισαγωγές – Εξαγωγές)

Οι μεταφορές πραγμάτων αποτελούσαν ανέκαθεν και συνεχίζουν να αποτελούν βασικό άξονα για την οικονομία κάθε χώρας.

Αρκεί να αναλογιστεί κανείς την ποσότητα των προϊόντων που καθημερινά χρησιμοποιεί και καταναλώνει, για να αντιληφθεί ότι χωρίς τη διακίνησή τους μέσω του οδικού δικτύου τίποτα από όλα αυτά δε θα ήταν διαθέσιμο. Κάθε πράξη παραγωγής αγαθών καταλήγει σε μεταφορά, γεγονός το οποίο οδηγεί στην ανάπτυξη των αντίστοιχων εμπορικών δραστηριοτήτων. Η παροχή αποδοτικής, ευέλικτης και ασφαλούς υποδομής μεταφορών μέσω του οδικού δικτύου και η ανάπτυξη των κατάλληλων μεταφορικών μέσων για την μεταφορά προϊόντων αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για την οικονομική ανάπτυξη κάθε χώρας. Τα ανεπτυγμένα οδικά δίκτυα δίνουν ώθηση στην ελεύθερη διακίνηση των αγαθών και των εμπορευμάτων, αυξάνουν την παραγωγικότητα και ανταγωνιστικότητα των οικονομικών δραστηριοτήτων και εν συνόλω την οικονομία μιας χώρας. Σε επίπεδο δε διασυνοριακό, οι οδικές μεταφορές συμβάλλουν όχι μόνο στη διακίνηση αγαθών μεταξύ των χωρών αλλά και στην ενοποίηση των αγορών.

Όλα τα παραπάνω μάλιστα, αποκτούν ιδιαίτερη σημασία για τη χώρα μας, η οποία λόγω της εδαφικής της ιδιομορφίας και της γεωγραφικής της θέσης, έχει ανάγκη από την ύπαρξη ανεπτυγμένου και εξελιγμένου οδικού δικτύου. Οι οδικές μεταφορές πραγμάτων ειδικότερα, καταλαμβάνουν σημαντικό μέρος της εθνικής και παγκόσμιας οικονομίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην Ελλάδα το μεγαλύτερο μέρος των μεταφορών εκτελείται οδικώς και αριθμητικά αυτό αποτυπώνεται σε ποσοστό 7% του ΑΕΠ με υπολογιζόμενο ετήσιο τζίρο 17,5 δισ. Ευρώ.

Αυτό με τη σειρά του έχει μεγάλο αντίκτυπο στην αγορά εργασίας, αφού περίπου το 5% των θέσεων εργασίας αφορά τον κλάδο των οδικών μεταφορών. Είναι λοιπόν, αδιαμφισβήτητη η σημασία των οδικών μεταφορών πραγμάτων για την ανάπτυξη και εξέλιξη όχι μόνο της εθνικής αλλά και της παγκόσμιας οικονομίας. Οι τεραστίου όγκου συναλλαγές που διενεργούνται στα πλαίσια των οδικών μεταφορών και η ζωτική σημασία που αυτές έχουν για την πρόοδο των οικονομιών και των πολιτισμών, καθιστούν τον κλάδο των οδικών μεταφορών πραγμάτων έναν από τους βασικούς άξονες της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης των χωρών γενικά και της χώρας μας ειδικότερα.

Αγαθά από 197 χώρες εισάγει η Ελλάδα, ενώ εξάγει πλούσια ποικιλία προϊόντων σε 228 κράτη, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας που υποδεικνύουν αύξηση των εισαγωγών κατά 9,5% το 2018 και αύξηση εξαγωγών κατά 15,7%.

Από την αρχαιότητα ήδη, το εμπόριο -ένας πολύ σημαντικός δείκτης της ευημερίας μιας χώρας- ήταν μια από τις πιο επικερδείς δραστηριότητες των Ελλήνων. Χάρη στην ευνοϊκή γεωγραφική θέση και το ήπιο κλίμα της, η χώρα μας εξακολουθεί να είναι ένας σημαντικός παραγωγός που εξάγει σε όλο τον κόσμο, αλλά και ένας πολύ δραστήριος εισαγωγέας. Η Ελλάδα είναι επίσης η χώρα με τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο, σε όρους ιδιοκτησίας, γεγονός που ευνοεί ιδιαίτερα το εμπόριο.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε επίσης ότι η χώρα μας ανήκει στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία –ως ενιαία αγορά– αποτελεί τον μεγαλύτερο εξαγωγέα βιομηχανικών προϊόντων και υπηρεσιών παγκοσμίως, καθώς και τη μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά για περίπου 80 χώρες. Πάνω από το 30% των αγαθών που διοχετεύονται στο εμπόριο προέρχονται από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Περίπου τα μισά από τα προϊόντα που εισάγει η Ελλάδα προέρχονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τα άλλα μισά από τον υπόλοιπο κόσμο (51% και 49% αντίστοιχα) και αντίστοιχη είναι και η αναλογία των εξαγωγών (53% και 47% αντίστοιχα), σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία.

Εισάγουμε από 200 χώρες

Μπορεί η Ελλάδα να παράγει πλούσια ποικιλία αγαθών, αλλά δεν παύει να έχει την ανάγκη εισαγωγής πολλών πρώτων υλών και προϊόντων. Εισάγουμε περισσότερα από 50 προϊόντα απ’ όλο τον κόσμο από 197 διαφορετικές χώρες (ακόμη και από απίθανα μέρη όπως οι Βερμούδες και το Ναούρου της.

Εξάγουμε σε όλο τον πλανήτη

Η Ελλάδα αποτελεί τον τρίτο μεγαλύτερο παραγωγό ελιάς στον κόσμο, ακολουθώντας την Ισπανία και την Ιταλία, ενώ είναι τέταρτη κατά σειρά στην εξαγωγή της, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat. Ωστόσο, δεν είναι αυτό το πρώτο σε αξία προϊόν που εξάγει. Στις πρώτες θέσεις βρίσκονται κατά σειρά τα προϊόντα πετρελαίου, το αργίλιο, τα φάρμακα, ενώ ακολουθούν τα φρούτα/καρποί, τα έλαια/λίπη (φυτικά) και οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές.

Η συνολική αξία των εξαγωγών – αποστολών κατά το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2018 ανήλθε στο ποσό των 33.417,9 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 15,7% σε σχέση με το 2017, σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας. Σε αξία συναλλαγών, οι 10 κατηγορίες αγαθών που εξάγουμε ως χώρα είναι οι εξής:

  • Ορυκτά καύσιμα, λιπαντικά και συναφή
  • Βιομηχανικά είδη ταξινομημένα κυρίως κατά πρώτη ύλη
  • Τρόφιμα και ζώα ζωντανά
  • Χημικά προϊόντα και συναφή
  • Μηχανήματα και υλικό μεταφορών
  • Διάφορα βιομηχανικά είδη
  • Πρώτες ύλες μη εδώδιμες, εκτός από καύσιμα
  • Ποτά και καπνός
  • Λάδια και λίπη ζωικής ή φυτικής προέλευσης
  • Είδη και συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά κατηγορίες

Οι διεθνείς μεταφορές κατηγοριοποιούνται σε οδικές, ναυτιλιακές και αεροπορικές.

Στόχος της κατηγοριοποίησης αυτής είναι η ομαλότερη λειτουργία της δραστηριότητας ανάλογα με το είδος, τον χρόνο και την απόσταση που θέλει κάθε προϊόν για την μεταφορά του. Ανά κατηγορία υπάρχουν πολλές διευκρινίσεις που μπορεί να χρειαστεί κανείς μια που μπορούν αρκετά φορτία να εξυπηρετηθούν και με τους 3 τρόπους εξαρτάται με τι θέλει ο εισαγωγέας ή ο εξαγωγέας να πετύχει.

Σχετικά Άρθρα